Home » Blog » Carl van de Velde: een nieuwe ster in charlatansland?

11-12-2010

Gisteren gehoord van een collega. In de Sint Martinushoeve in Zoersel ging deze week (week van 6 tot 10 december 2010) een seminarie door (toegevoegd op 22/1/20111: Topspeech) met deze zelfverklaarde Belgische goeroe. Tal van mensen – en vooral rijke mensen te zien aan het aantal dure wagens waaronder Porsches – waren aanwezig. Blijkbaar vinden ze zichzelf nog niet succesvol genoeg.

Op het programma van Carl staat regelmatig – jawel, het lopen over hete kolen! (aangepast 22/1/2011): http://www.carlvandevelde.be/index.php?page=momentum-weekend

Nu is dat totaal niet spectaculair, want perfect vanuit de natuurkundige wetten te verklaren. Gili (Lieven Gheysen) verklaart dit onder meer in zijn boek “Iedereen paranormaal” (een echte aanrader!), maar ook op volgende site staat uitgebreid te lezen hoe dit werkt:

http://skepp.be/artikels/pseudo-wetenschap/paranormaal-new-age/hoe-kan-ik-ongeschonden-vuurlopen

Het is niet omdat je iets niet kan verklaren dat het onverklaarbaar is. Mensen begrijpen niet hoe het komt dat als je met blote voeten over kolen loopt, je voetzolen niet verbranden. Er is een perfecte wetenschappelijke verklaring voet: de hittegeleiding van verbrandende kolen naar andere objecten (je voetzolen in casu) is erg, erg klein. Je kan het vergelijken met de warme lucht uit een oven: je kunt perfect een broodje uit een oven van 450° halen zonder te verbranden, op voorwaarde dat je geen ijzer aanraakt, maar enkel lucht. Je moet het boordje echter snel neerleggen… Je hand kan je vrij lang in de oven houden… Wat de kolen betreft: je zou echter niet over een hete ijzeren plaat kunnen lopen, omdat de hitteoverdracht erg snel gaat.

Bij een aantal claims kunnen vraagtekens worden geplaatst, zo rekent ons een eenvoudige berekening op basis van informatie van zijn eigen website (doe geen moeite Carl, ik heb de pagina naar pdf geconverteerd als bewijs, en ook waybackmachines halen je pagina zo terug…!):

Hij claimt al meer dan 85.000 medewerkers van bedrijven getraind en gecoacht te hebben. Tot zijn publiek behoren naar eigen zeggen CEO’s, professoren, politici, advocaten en duizenden verkopers (daarmee probeert hij indruk te maken en de suggestie te wekken dat deze niet allen verkeerd kunnen zijn – helaas wel dus…!). Maar hij doet dit naar eigen zeggen sinds 10 jaar. Enfin laat het ons ruim nemen. Laat ons rekenen dat hij het al 20 jaar doet, mensen trainen en coachen dus.

Doen we het per stuk (hoeveel mensen “traint hij” tegelijkertijd?) en stel dat de man 300 dagen per jaar traint (een gemiddelde mens werkt 220 dagen per jaar) dan levert dit volgende berekening op: 300×20 = 6000 dagen op 6 jaar. Dan traint hij individueel 14,16 mensen per dag (85.000 : 6.000). Als hij 14 uur per dag kan werken dan kan hij 14 mensen gedurende 1 uur zien… Dan moeten we natuurlijk aannemen dat één uurtje voldoende is. Dat zou van hem meteen een supertherapeut maken. Doet hij dit inderdaad nog maar 10 jaar, dan moet hij 28 mensen per dag zien…

Misschien beschouwt hij trainen en coachen wel iets als een groepsgebeurtenis of massa-event. Doen we het volgens zijn aankondiging als spreker dan is hij 10 jaar bezig. Aan een nog steeds onrealistisch uitgangspunt van 220 seminaries per jaar komen we dus op 2200 seminaries uit. Dat betekent dat dagelijks 38,63 mensen aan zijn seminaries zouden deelnemen. Bij de inschrijvingsmodule op de website merken we echter dat er in oktober 4 (3, 14, 21, 22 oktober 2010) georganiseerde seminaries zijn en in november 3 (9, 20, 21) en december 3 (3, 9, 10). Uiteraard kunnen er nog meer “on demand” seminaries zijn. Laat ons dan maar eens uitgaan van een realistische zaak: 10 seminaries per maand gedurende 10 jaar levert 1200 seminaries op: dan komen gemiddeld 70,83 mensen luisteren (!) naar zijn seminaries. Maar in zijn filmpje staat ondertussen te zien (printscreen genomen Carl…) dat hij meer dan 100.000 tevreden mensen claimt. Dus niet dat er meer dan 100.000 mensen kwamen, neen 100.000 waren allen “tevreden”! Ofwel haalt de man dus een tevredenheidsscore bij 100% van de deelnemers, ofwel heeft hij nog veel meer mensen “getraind”…

Maar is dat echt mensen “trainen” of “coachen” zoals hij beweert? Trekt u vooral zelf uw conclusies…

Ik zou graag eens zien dat de man volgende stellingen hard in verband met “Personal Mind Power” hard maakt:

Carl Van de Velde bestudeerde dit significant wetenschappelijk materiaal dat hij vertaalde naar onmiddellijk toepasbare denktechnieken. Hij brengt deze levenstransformerende denktechnieken in zijn inmiddels bekende Personal Mind Power seminar.” Wat wordt bedoeld met “dit significant wetenschappelijk materiaal”? Wetenschappelijk materiaal is publiek toegankelijk, dus moet het een koud kunstje zijn hiernaar te verwijzen. In België moet iemand die iets claimt dit kunnen bewijzen. Dus hop met de bewijzen Carl!

 “Deze denktechnieken stellen u in staat meer controle te verwerven over uw emoties, gedragingen, acties, zelfvertrouwen, angsten en gedachten. De inzichten en eenvoudige technieken die Carl Van de Velde brengt tijdens dit seminar stellen u in staat om meer succes en geluk te garanderen binnen uw persoonlijk en professioneel leven.” Opnieuw: welke revolutionaire denktechnieken die zo uniek zijn dat hij hier veel geld kan voor vragen leert deze man ons. Hoe bewijst hij dat ze werken (getuigenissen of testimonials zullen ons niet overtuigen, lees het charter er maar op na Carl…)?

Verder belooft de man u om topspeeches zonder angst te leren geven in 2 dagen, topverkoper te worden in één dag, topondernemer in één avond zelfs!!!

En o ja, voor ik het vergeet: op het seminarie leerden de deelnemers naar verluidt ook planken breken met het hoofd (op de website staat met de handen te zien). Geen wonder dat zij daarna anders gaan denken…!  (toegevoegd op 22/1/2010: de collega bericht mij dat een persoon getuigde over het breken van planken met het hoofd, maar hij vreest dat dit om een opgepompte getuigenis gaat. Planken breken met de handen is echter geen kunst – ik ben een ex-karateka).

26 Reacties op “Carl van de Velde: een nieuwe ster in charlatansland?”

  1. Ik denk dat dit artikel meer over de auteur van dit bericht verklaart dan over de het werk dat ik en onze organisatie verrichten. Ik voel me dan ook niet geroepen om hierop te reageren. Ik wil wel meegeven dat het bovenstaande artikel op zware onjuistheden berust. Ik vraag me wel af welke frustratie de aanzet geeft om zulk artikel te publiceren. Waar is de zin voor ethiek?

    Vriendelijke groet
    Carl Van de Velde

  2. Op onderstaande link kunt u een videoimpressie van de omvang van Carl Van de Velde zijn seminars bekijken. http://www.carlvandevelde.be/index.php?page=personal-mind-power

  3. Inderdaad, hoe ethisch is het om mensen over hete kolen te laten lopen en hoe ethisch is het om plankjes te laten breken. Wat bewijst dit, wat bewijst dit over uw vermeende denktechnieken? Zich op echte wetenschap beroepen vooraleer men claims doet over de psyche van mensen is de enige acceptabele ethiek in mijn ogen. Patrick Vermeren. Voorzitter.

  4. Beste lezers en Carl, blijkbaar is Maureen de la Rambelje een medewerker, partner of pseudoniem? Onze websitebeheerder signaleerde dat de reactie van u en Maureen de la Rambelje van exact hetzelfde IP-adres vertrokken. Onze beheerder bestempelt dit als “zelfpromotie”, iets wat we op deze website niet toestaan! Toch laten we uw beide reacties staan, omdat we een open debat niet schuwen.
    De voorzitter, Patrick Vermeren.

  5. Interessant artikel:-)
    Graag wil ik even bevestigen dat Carl Van de Velde voor mij een uitzonderlijke bron van inspiratie is geweest de laatste 3 jaar. Zijn kennis, maar vooral zijn echtheid als coach en mentor, hebben ertoe bijgedragen dat ik op alle niveaus in mijn leven een bijzondere doorstart heb kunnen maken in de juiste richting.
    Hij is als coach iemand die je leven niet verandert, want dat doe je zelf, maar het unieke talent heeft om je van richting te doen veranderen zowel professioneel als persoonlijk. Sterker nog hij zet je emotioneel in beweging om de juiste dingen te doen, knopen door te hakken en meer uit je leven te halen.
    Ik kan ook bevestigen dat de vuurloop en andere bewustwordingsoefeningen altijd in de juiste context gebracht worden en dat deze vooral als een metafoor gekoppeld worden aan de bewustwording dat we tot veel meer in staat zijn en door deze oefeningen krijg je niet enkel een duidelijkere bewustwording hiervan maar ook een ander overtuigings-niveau.
    Voor mij heeft het alvast gewerkt…
    Trouwens heeft u ooit al een seminar bijgewoond van Carl Van de Velde? Of is het allemaal van horen zeggen? Lijkt me ook niet per definitie wetenschappelijk…
    Ik heb zelf al meerdere malen sessies meegemaakt waar 300,400,500,600 of meer mensen gelijktijdig zijn en indrukwekkend genoeg bijna allemaal, want er zijn natuurlijk mensen die minder open staan, op een andere manier ,positiever en met meer drive de seminars verlaten.
    Misschien kan u met deze getallen eens een nieuwe berekening maken… Laat ons stellen dat Carl Van de Velde 15 x per jaar in de gelegenheid is om groepen te coachen van gemiddeld 350 deelnemers, dit al reeds 15jaar is dit dan al niet gelijk aan 78.750 deelnemers.En dan spreken we maar over 15 dagen per jaar en volgens uw berekeningen heeft hij er veel meer… En dan spreken we niet over alle andere coachings, eigen seminars enz… Om al helemaal te zwijgen over hoeveel mensen er ondertussen bereikt zijn met zijn bestseller:” 10 stappen naar succes en geluk ” of zijn motivatiecd die door heel veel mensen constant beluisterd word en waar ondertussen onnoemelijk veel testimonials van te vinden zijn!
    Beste Meneer Vermeren, wat wil u hier eigenlijk mee aantonen? Wat is uw bedoeling hiervan? Ik vind het alvast bijzonder hoeveel weerstand u hebt op mensen die ervoor kiezen om het beter te doen in het leven op een leuke en positieve manier en niet door alles in twijfel te trekken en te mismachen!
    Ik geloof ook dat iedereen recht heeft op een eigen mening, maar dat u door deze verdachtmakingen op geen enkele manier bijdraagt tot eender wie zijn ontwikkeling.
    Als u niet gelooft, op basis van uw eigen interpretatie van de dingen, zonder ze ooit vastgesteld of beleefd te hebben, vraag ik mij oprecht af welk doel u heeft?
    Voor alle duidelijkheid ben ik geen fan van Carl Van de Velde, maar wel van de materie en de manier waarop hij deze oprecht, eerlijk en inspirerend uitdraagt.
    Ik geloof er alvast in vanuit eigen ervaring…
    Met enthousiast groet,
    Johan Driessens

  6. Beste Heer Driessens (en voorgaanden),

    Normaal gezien reageer ik zelden, maar ik had nu toch de behoefte om te reageren aangezien er al drie reacties uit dezelfde (Carl) hoek komen. Reacties die telkens vertrekken vanuit verontwaardiging maar eigenlijk nergens inhoudelijke argumenten naar voren brengen. Direct reageren met zaken zoals ‘jullie zijn gefrustreerd’, ‘hebben geen zin voor ethiek’ , ‘schrijven zware onjuistheden’ (reacties van Carl VDV), ‘zijn niet positief’, ‘trekken alles in twijfel’ (uw reactie) enzoverder, zonder dit ook even aan te tonen waar dit dan wel het geval zou zijn in Patrick’s artikel is een beetje argumentatief zwak.

    Eerst en vooral de ethiek. Waar schuilt het ‘on-ethisch zijn’ van sommige praktijken en beweringen aan de kaak te stellen net in? Indien dit zo zou zijn dan is test-aankoop waarschijnlijk de meest on-ethische organisatie die er ooit geweest is. Laten we het eens omdraaien, waarin schuilt de ethiek om beweringen te doen zoals bijvoorbeeld ‘Succes is uw keuze’, zoals Carl in zijn folders stelt (en ja, dit weet ik uit ervaring en helemaal niet van horen zeggen). Eerst en vooral is zo’n bewering eigenlijk onzin. Succes is veel meer een kwestie van geluk, conjunctuur, het ontbreken van concurrenten én puur toeval. Lees het boek van Taleb ‘ misleid door toeval’ maar eens. Zoals psychologen weten wordt succes door mensen veelal intern geatribueerd en een falen extern. Hierop inspelen én mensen geld laten betalen voor iets wat je niet kunt waarmaken of staven is volgens mij – en volgens veel ethici samen met mij – het schoolvoorbeeld van onethisch en immoreel. Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, al kan ik er op basis van wat jullie pretenderen te kunnen terwijl dit duidelijk in tegenspraak is met een massa aan wetenschappelijk onderzoek ( dus niet je persoonlijk subjectieve ervaring) op zich onethisch.

    Je – en de reactie van Maureen ook – probeert ons en anderen te overtuigen door een beroep te doen op de omvang en het succes van de Carl seminaries. Raar dat jullie dit niet proberen met een inhoudelijk verhaal. Want dit is nu eigenlijk een puur poging om een ‘sociaal bewijs’ aan te brengen en kan eigenlijk echt niet. Laat mij even een experiment vertellen dat ikzelf heb uitgevoerd aan de universiteit van Gent. Op een avond hadden wij (een groep studenten) samen met SKEPP een debatavond georganiseerd rond paranormale verschijnselen. Prof. Ettienne Vermeersch, befaamd scepticus, filosoof en debater, was hierop aanwezig alsook Marc Braem van het Illuseum. De zaal zat afgeladen vol (zo’n 500 mensen, allemaal universitairen). Marc Braem ging illustreren dat paranormale fenomenen bestonden en deed dit via diverse goocheltruuks. Prof. Vermeersch zat mee in het complot en liet zich in het debat ‘inmaken’. Tijdens de pauze kregen we al het idee dat het publiek zo enorm opgewonden was, zowat iedereen was ‘ingepakt’ door Marc én overtuigd van het bestaan van paranormale fenomenen. Dit werd nog duidelijker toen we na de pauze bekend maakten dat het ging om goocheltruuks en dat de bedoeling van de avond eerder was om aan te tonen hoe makkelijk mensen zich (zeker in groep) in de luren laten leggen en overtuigen. Ik kan u zeggen dat de reacties niet van de poes waren. Er waren zelfs mensen die ondanks het feit dat Marc toegaf een goochelaar te zijn, toch bleven volhouden dat het paranormaal was wat hij deed (op een – oh ja – onbewust niveau). Wat is de moraal van het verhaal? De correctheid van een verhaal (oa dat van Carl) kan nooit, never, jamais, afgemeten worden aan de grootte (400 mensen!) of het enthousiasme van het publiek tijdens zijn seminaries. Laten we niet vergeten dat er in de geschiedenis nog wel meer mensen zijn geweest die een grote groep mensen enorm konden motiveren. Niet altijd met een even positief resultaat. De verwijzingen naar de Hitlers, sekteleider, goeroes en demagogen van de wereld zal ik hier achterwege laten.

    Wat bieden jullie nu aan? Een reeks sessies (meestal massasessies) die allemaal beweren op korte tijd iets fantastisch met je te doen. Het is hierover dat wij sceptisch zijn, meneer! Niet omdat wij gefrustreerd zijn. We vragen gewoon waar het bewijs is dat het werkt (en ik bedoel echt bewijs in de wetenschappelijke zin – niet in de marketingzin of door enkele getuigen op te roepen)? Waarom menen wij dit te mogen vragen? Wel, omdat u zelf beweert op de site dat u zich baseert op recente wetenschappelijke inzichten (§evenwel zonder ook maar één woord erover te reppen, zelfs hier …).
    Is het dan niet gerechtvaardigd dat er iemand is ‘who dares to call your bluff?’. Is dit onethisch om dit te doen? Nee hoor, het is gewoon correct. Niet iedereen kan het verschil maken tussen ‘echt’ wetenschappelijk en pseudowetenschap (dit is ook in de geneeskunde zo, denk maar aan de populariteit van homeopathie) en het is de plicht van de mensen die dit wel kunnen om het debat hierover aan te gaan met open vizier. Dit is waar moraliteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid over gaan. De vraag is evenwel: heeft u echte bewijzen en argumenten die aantonen dat het werkt?

  7. Volgens mij staan er enorme onwaarheden op de website van Carl Van de Velde.
    Wat mij opvalt, is dat er gesuggereerd wordt dat de motivatietrainingen en andere trainingen zouden werken want Mr. Van de Velde is oprichter en eigenaar van verschillende succesvolle bedrijven. Maar deze bedrijven worden altijd doodgezwegen. Welke bedrijven dan Mr. Van de Velde? Enkel als je iets echt kan onderbouwen met concrete bewijzen is het geloofwaardig.
    Iedereen kan zeggen dat hij oprichter en eigenaar is van verschillende succesvolle bedrijven.
    Maar bewijs het!
    De vraag daarop is dan: iemand zoals Carl Van de Velde met zoveel succesvolle bedrijven, moet zo iemand dan nog zoveel geld vragen voor een motivatietraining in groep?
    Volgens wat u schrijft op uw website hebt u meer dan 100.000 mensen gemotiveerd.
    Waarom motiveert u geen mensen in Afrika of Indië of andere landen maar dan GRATIS!
    Dat zou pas een uitdaging zijn voor u. Eens kijken of wat u vertelt daar ook zou werken.
    Volgens mij werkt het nergens, het werkt enkel voor u Mr. Van de Velde.
    Hoe kunt u claimen dat u N°1 van België bent, waarop is dit dan gebasseerd? Het grootste aantal klanten?
    Was er ooit een competitie en hebt u deze gewonnen? Naast uw instituut zijn er tal van goede, echt professionele instituten die zich bezig houden met motivatietrainingen en coaching.
    Geen enkel van deze heeft niet de pretentie gehad om zichzelf te bombarderen tot N°1 van België. Straffer nog, mensen die zich wagen om het brein te bestuderen, zijn meestal gediplomeerde mensen met kennis van zaken.
    Wie wil er nu geopereerd worden door een dokter zonder diploma, wie wil er verdedigd worden in een rechtzaak door een advocaat zonder diploma, wie wil er gevlogen worden in een vliegtuig zonder een gediplomeerde piloot? Wie wil er nu in godsnaam gemotiveerd worden zijn zaak verder uit te bouwen gebaseerd op al die nonsens die u verkoopt?
    Mensen die nu al inschrijven voor het Momentum weekend voor volgend jaar… Indien al wat u verkondigt werkt, dan hoeft men toch niet elk jaar opnieuw in te schrijven? Wanneer heeft iemand resultaat van uw theorieverkondigingen?
    Testimonials die u toont op uw website, dit is van vlak na de show, ja natuurlijk is iedereen goed gezind en gebrainwashed, maar waarom zoekt u geen mensen op na 2,3 of 4 jaar? (ik weet niet welke formule van succes u kan aanbieden, wanneer komt het succes nadat men door u gemotiveerd is geweest?) en waarom komen die mensen dan eens niet getuigen hoe ver ze staan in hun beroepsleven? Hebben ze dankzij uw motivatietraining hun droomauto kunnen kopen? Of hun droomhuis? Of hebben ze inderdaad een kwalitatief beter leven? Hebben ze het succes waarvoor ze volgens u moeten kiezen?
    Vriendelijke groet.
    B.Janssens

  8. Leve de alter-ego’s op het internet :D. En ja, ik ben graag anoniem op het internet, meer moet je er niet achter zoeken.

    Ik ben vrij recent naar een ‘voorstelling’ gaan kijken en een van de dingen die me opvielen was dat mijn natuurlijk bullshit filters (ik ben ADD-er voor wie het interesseert en begrijpt) in overdrive gingen maar dat was misschien ook door anticipatie.

    Het geheel is zeer mooi opgebouwd. De ‘raad’ die gegeven werd was eigenlijk gezond boerenverstand maar dan zeer mooi verpakt. Het geheel was wel zeer intrigerend om zien. Bijna iedereen deed netjes mee met de vragen om handjes op te steken enzoverder (wat een mooie indicator is om te zien of je de massa mee hebt of niet).

    Ondertussen heb ik wat research gedaan. De jaarresultaten zijn gewoon op te vragen en dit bedrijf is blijkbaar gestart in 2006 met wisselende omzet en marges. Maar ik ben dan ook niet zo bedreven in het lezen van resultaten en zeker niet van een cooperatieve venootschap.

    Wat me meer zegt is dat je op google altijd dezelfde tekst vind over Carl Van De Velde. De copy-paste factor is gigantisch hoog en dat zegt me vooral dat het nog niet lang bestaat EN dat er ook geen referenties zijn. Meer dan dat ene stukje tekst (en deze pagina) is gewoon niet te vinden. Ook vind ik zeer veel verschillende URLs terug die uiteindelijk linken naar hetzelfde bedrijf (zijnde Carl Van De Velde instituut).

    Verder is er over de persoon NIKS te vinden want vrij verdacht is voor een nr 1 top persoon. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord (en dat is ook al verbazingwekkend).

    Verder is er over de andere bedrijven NIKS te vinden.

    Op de website van het instituut zijn quasi geen nuttige gegevens te vinden, geen fax en een email adres is vrij moeilijk te vinden. Op z’n minst amateuristisch te noemen.

    Ook over de inhoud van de geboden seminaries en cursussen wordt eigenlijk quasi niks gezegd. Wat algemeenheden en dat is het.

    Enfin, ik vind het grappig en uiteindelijk op een bepaalde manier ook wel leerrijk voor mezelf.

    Ik mag hopen dat er genoeg mensen met boerenverstand rondlopen want als ik zo een paar prijzen zie van die seminaries…

    uwe genegen,
    Lord X

  9. Ik vind het raar dat iemand die zegt wetenschappelijk te zijn,zijn blog begint met:”Gisteren gehoord van een collega”.Waarom schrijft die collega deze blog dan niet zelf?Of waarom neemt de schrijver dan niet de moeite om zelf even naar een seminar te gaan?U beschrijft Carl Van de Velde op basis van wat u gehoord heeft.Uiteraard heeft deze collega zijn verhaal al een stuk ingekleurd met zijn eigen inzichten.Doe even de test.Vertel een bepaald verhaal aan iemand verder en laat deze persoon ‘hetzelfde’ verhaal aan een volgende persoon vertellen.Zo tot dit verhaal aan 10 mensen is doorverteld.Ik zet met opzet het woord ‘hetzelfde’ tussen aanhalingstekens,omdat dat verhaal eenvoudigweg niet hetzelfde is.Dit wordt dikwijls als spel gespeeld in jeugdbewegingen.Ik kan dus zeggen dat ik uit ondervinding spreek.Verder spreek ik ook uit ondervinding,wat betreft de seminars van Carl Van de Velde.Ik heb verschillende seminars gevolgd bij hem.Wat betreft de coaching,moet ik u gedeeltelijk gelijk geven,want Carl coacht zijn deelnemers niet allemaal zelf.Maar hij heeft wel een heel team met coaches.Dus er is wel degelijk persoonlijke coaching.Wat betreft de titels van zijn seminars,kun je Carl Van de Velde er hooguit van betichten dat hij wat eufemistisch te werk gaat.Je zou het kunnen vergelijken met een schilder die in een zelfportret minder rimpels schildert,om er zo wat mooier uit te zien.Ik vind dat er in die seminars wel degelijk kennis wordt over gebracht.Het feit dat de seminars zo duur zijn,zou u kunnen vergelijken met de carière van een zanger.In het begin vraagt hij niet veel.Maar naarmate hij populairder wordt,gaat zijn prijs omhoog.Zo heb ik Helmut Lotti 25 jaar geleden op een camping zien optreden.Ik denk niet dat ze hem op die camping nu nog zullen vragen,aan zijn huidige prijs…Ik lees hier ook dat er interesse is om te zien wat een deelnemer bereikt heeft na 3 jaar,omdat de testimonials enkel getuigenissen zijn van vlak na de seminar.Wel,ik ben een deelnemer.Zal ik binnen 3 jaar nog eens een reactie komen posten om te zeggen hoe het mij vergaan is?

  10. Geachte Erika, wanneer u zou kijken naar wat werd geschreven, zou u zien dat er wel degelijk eerst werd nagegaan of wat die collega vertelde juist was.

    Hoe een aanhef van een artikel begint, heeft toch verder niets met “wetenschap” te maken. Ik denk dat ik voldoende elementen aanhaal en uitleg (bvb over kolen lopen, wat de echte definitie van coaching is…) en naar wetenschap verwijs. De verdediging van de aanpak is allemaal nogal anecdotisch en wars van enig bewijs. Wat bewijst nu dat er veel mensen op afkomen (in mijn ogen wel dat veel mensen lichtgelovig zijn…)

    Het is duidelijk allemaal te vinden op de website. U kan filmpjes zien waarop mensen plankjes breken met hun handen, en over hete kolen lopen. Dat mensen in België nog zo lichtgelovig kunnen zijn om te denken dat over hete kolen lopen iets “speciaals vergt”… Een getuigenis is tenslotte (wetenschappelijk gezien, vraag is of u hiervan houdt, of weet hoe dit tewerk gaat) een zeer onbetrouwbare vorm van bewijs. Zie de rubriek met trefwoorden, bijvoorbeeld bij het “placeboeffect” of “getuigenissen (testimonials)”. Wie straffe dingen claimt, moet hiervan het bewijs leveren. Dit is niet alleen een norm in de wetenschap, maar een wettelijke verplichting. Je vindt de wet op deze url :

    http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&table_name=wet&cn=2010040603

    Als de man werkelijk over bijzondere gaven beschikt en mensen op één dag topverkoper en op twee dagen topspreker kan maken, dan moeten hiervan bewijzen geleverd worden. Dat iemand vraagt om dit na drie jaar te bekijken is nuttig, maar er bestaan betere wetenschappelijke methoden voor. Op dit moment geldt wetenschappelijk dat hij zijn aanpak zou moeten vergelijken met een andere bewezen methode en dan zou moeten blijken dat de aanpak van hem even goed is of beter. Dit onderzoek moet dan door onafhankelijke wetenschappers worden opnieuw uitgevoerd; wanneer dit telkens dezelfde resultaten oplevert, kan men spreken van een werkelijk betere methoden. De methode waarmee bijvoorbeeld zou kunnen vergeleken worden:
    – als het gaat om training moet vergeleken worden met de wetenschappelijk bewezen Behavior Modeling Training (meermaals gerepliceerd, meta-analyses in Journal of Applied Psychology)
    – als het gaat om coaching (toch een officiële term in de arbeidspsychologie ondertussen) zou de methode het best bewezen worden met cognitieve gedragstherapie, aangezien er claims worden gemaakt dat je al dan niet blijvend je angst overwint. deze methode blijkt uit de laatste 4 meta-analyses 15% beter dan andere aanpakken die als bonafide worden beschouwd…

    Het is niet moeilijk om dit op te zetten, helemaal niet duur, en verschillende universiteiten zouden interesse hebben!

  11. Ik zou graag eventjes willen reageren op wat Erika schrijft:
    Carl heeft eens in een artikel gestaan in de krant, een 6 tal jaar geleden. Toen was de prijs ongeveer 1000€/uur, en het stond expliciet in de krant ‘Carl is niet goedkoop’, toen begon hij net.
    Dus die regel van onbekend naar bekend en prijzen aanpassen klopt eigenlijk niet helemaal.
    Ondertussen heb ik ook gemerkt dat er een nieuwe formule is bijgekomen: De MATRIX van Leiderschap, dit is een formule van 4 dagen. Dus langere periode en duurder. Misschien is deze formule bedacht om de tegenvallende opkomsten van de andere shows te compenseren. Persoonlijk geloof ik niet dat hij telkens volle zalen van 400-500 mensen trekt.
    In België zijn de prijzen echt heel hoog, maar wat ik ook gemerkt heb in Nederland is Carl (volgens zichzelf natuurlijk ) ook aan het doorbreken maar dan aan zeer democratische prijzen. Dus ja hier kan wat Erika schrijft dus wel dusdanig ergens kloppen, of misschien zijn er minder lichtgelovigen bij onze Noorderburen.
    Een paar jaar geleden ben ik toevallig op Batibouw op de stand geweest van Renoport nv, van dit bedrijf is Carl gedelegeerd bestuurder. Vorig jaar zag ik op internet bij het Nieuwsblad een pop-up ‘ Renoport de N°1 van België’. Het geeft mij toch zeer sterk de indruk dat die man op alle vlakken denkt dat hij de n° 1 is en dit veralgemeent met alles wat hij doet. Als men in de Trends kijkt is dat bedrijf helemaal niet de N° 1 van België. Dit soort valse reclame zou moeten verboden worden op internet, zelfs als men er voor betaalt om het te plaatsen.
    Ergens vraag ik mij echt af of dit geen pure concurrentievervalsing is wat die man doet in verhouding tot de andere, gelijksoortige bedrijven in zijn branche, zowel met ‘Renoport’ als met ‘Carl Van de Velde instituut’. Wanneer men ziet dat ambtenaren dikwijls onder vuur worden genomen omdat ze bestelling plaatsen bij bevriende bedrijven of als er sprake is van prijsafspraken, omkoperij, dan komt dit niet letterlijk in de buurt, maar dan is dit toch wel een vermomde, indirecte vorm van immense concurrentievervalsing t.o.v. soortgelijke motivatie- en coachingsbedrijven of personen.
    Dit zou naar mijn mening zo snel mogelijk moeten aangepakt worden. Het is echt puur concurrentievervalsing. Ja, dat er veel lichtgelovige mensen in België zijn, dat is duidelijk maar die mensen zouden beschermd moeten worden tegen zulke handelspraktijken. Niemand kan een praktijk openen of uit de grond stampen door niet te bewijzen waarvoor het staat. Bewijzen zijn er helaas niet.
    Er staan op de website filmpjes van shows die zouden doorgegaan zijn in Nederland, maar die hebben helemaal geen plaats gevonden. Dit is toch puur bedrog en zeer misleidend.
    Ik dacht dat dit verboden was.
    Het wordt tijd dat die onzin eens gestopt wordt.
    Misschien iets voor ons Ministerie van Economische zaken of zelfs de fiscus?
    mvg

    B.Janssens

  12. ben ook ééns naar zo een optreden van Carl Van De Velde geweest,niet vrijwillig maar ik moest invallen voor een zieke collega op het werk. Het enige wat ik daarover kan zeggen is déjà vu , de voorstelling is volgens mij een samenraapsel van info gehaald uit boeken,goed geshaked allemaal en vertaald in een zéér maar dan ook zéér simpele uiteenzetting. 12 jarigen begrijpen dit ook , helaas kunnen die het niet betalen van hun zakgeld. Maar het wordt ook wel op voorhand gezegd dat het gaat om een zéér eenvoudige, ludieke motivatietraining gebaseerd op eigen ervaring. Ik denk dat ze dat wel moeten zeggen dan is het shock effect toch wat kleiner achteraf(is ook psychologie,dus Carl houdt zich effectief wel bezig met het bestuderen van het menselijk brein) Carl Van de Velde heeft nog altijd niet door naar mijn mening dat mensen individuen zijn, die geplaatst worden in een werkomgeving met andere individuen, omstandigheden, verschillende karakters, verschillende ambities bij elkaar, verschillende leeftijdsgroepen , verschillende bazen enz enz. zoiets kunt ge absoluut niet veralgemenen en ééns eventjes aan de mensen gaan zeggen hoe ze gemotiveerd moeten worden in hun job. Er bestaan géén pasklare oplossingen, formules.Elke situatie is anders, elke persoon is anders.Hij kan dat wel claimen maar éénieder zou toch moeten inzien dat dit komplete kwakzalverij is. Moest er een pasklare formule zijn voor iedereen om het geluk te vinden, dan zou er ook een pasklare formule zijn voor iedereen met psychologische problemen en zouden er géén psychiaters zijn en zeker géén kinderpsychiaters want dan was iedereen gelukkig, ouders en kinderen,de ganse familie. Toch fijn dat Carl iedereen probeert gelukkig te maken en iedereen gelukkig wil zien,spijtig dat het wel véél geld moet kosten. Het doet mij een beetje véél denken aan een sekte-achtig iets met als aan het hoofd de de sekteleider die véél optredens geeft per jaar om er zelf beter van te worden, zoals dit meestal het geval is. De Porches die U hebt gezien in de Sint-Martinushoeve daar moet U niet teveel bij stilstaan is waarschijnlijk van de familie Van de Velde. Het is een héél goede vraag : hoe succesvol wil iemand worden? Alléén al de achterliggende gedachte doet me passen om nog vrijwillig op zo een sessie in te schrijven.Ik het wel een goed idee om zulke mensen te sponsoren?
    Natuurlijk ben ik ééns gaan googelen achteraf want ik had ook nooit daarvoor van die man gehoord . Van hetgéén er terug te vinden is op internet slaat de Twitterpagina echt alles. Dat is pas een aanrader, opsteker voor iedereen die ééns héél goed wil lachen. Want Carl heeft er zelfs een Lachcoach bij gehaald bij zijn voorstellingen en ook Sonja Kimpe om de show nog een extra touch aan te geven. Hier begrijp ik niet wat het één met het ander te maken heeft, maar zo kan men natuurlijk binnenkort een zangoptreden verwachten of een kapper die uw haar kan doen terwijl U toegewijd luistert of een wellnesssessie( U wordt gemasseerd terwijl U luistert,het brainwashen,brainspoeling dat neemt Carl Van de Velde wel voor zijn rekening, terwijl Carl Van De Velde spreekt en spreekt over hoe je nu uw leven beter kunt leiden en tot een kwalitatief beter leven kan komen .Is dat niet voor iedereen persoonlijk? Niet iedereen wil een materialistisch bestaan, altijd meer en meer en nog meer en nog beter? Een leven van en betere levenskwaliteit dat bepaalt iedereen voor zich, wij zijn individuen,uiteraard heeft iedereen het recht op een goed bestaan maar dat dient ingevuld te worden door de persoon zelf, voor sommigen heeft geluk en een beter leven een héél andere betenins dan voor anderen.Niet iedereen heeft een enorme hebzucht naar geld(waarom zijn die sessies anders zo duur). Een zaal huren, materiaal enz is echt niet zo duur. Dus om verder te gaan op het lachen : volgens mij is een lachcoach overbodig bij het momentum weekend, gewoon de uitspraken op twitter op een groot scherm (waarschijnlijk wil hij de grote reders van weleer volgen , maar hij realiseert zich niet dat hij zich compleet maar dan ook compleet belachelijk maakt met zijn verzinsels ) tijdens de show en het is lol verzekerd, je lacht je kapot. Dan kan er persoonlijk uitgelegd worden wat er in die zinnen staat? Er zijn zelfs zinnen bij die ik meen gezien te hebben bij een bekende vliegtuigmaatschappij , overgenomen een beetje verdraaid en voila op twitter gezet, ja de inspiratie van Carl Van de Velde kent duidelijk géén grenzen. Van die zin dacht ik, ja deze lijkt mij zinnig maar blijkt dat net die ene hij niet zelf bedacht had. Ter verduidelijking alle andere zinnen zijn wel degelijk zelf bedacht. Geen twijfel mogelijk. Dus in 2012 misschien een TWITTERWEEKEND organiseren op het programma een aparte sessie of misschien toevoegen aan het Momentumweekend als extra onderdeel, laat die lachcoach dan maar thuis.
    Zoals sommigen schrijven er valt héél weinig te vinden over de persoon Carl Van De Velde, op Linkedin staat het bedrijf maar studierichting? Niemand weet welke studierichting die man gevolgd, aan welke universiteit heeft gestudeerd?De meesten vullen vooral hun diploma’s in op Linkedin , het is een tool om contacten te leggen, job te zoeken, uw profiel is belangrijk, feiten, data. Daarom begrijp ik niet waarom men dit contact op Linkedin plaatst zonder de essentie waar het voor bedoeld is, uw achtergrond.
    Ik geloof ook niet dat er CEO’s en doctors en advocaten gemotiveerd zijn door Carl Van De Velde zoals hij zelf schrijft op zijn website .Volgens mij is het een ordinaire marketingtruk .Een CEO is iemand die al ergens staat in het leven, wat zo een sessie daar aan kan veranderen begrijp ik niet. Men ziet soms op Tv (documentaire over USA ) toch van die Charlatans die zogezegd door handoplegging mensen kunnen doen genezen, wel hier heb ik ook hetzelfde gevoel bij. Wat verkondigt men, wat beloofd men , hoe lokt men de mensen naar die sessies en wat krijgen ze effectief ervoor in ruil. Voor en Na. Helaas is het Na-effect en de euforie na zo een optreden zoals een zeepbel, het spat uitéén en daarna staat men gewoon terug in de dagelijkse realiteit. De zeepbel was bij mij al doorprikt na de eerste 10 minuten. Het is ook de bedoeling naar mijn mening om de mensen aan te praten om de sessies regelmatig opnieuw te doen, zoals Mr. Janssens schrijft : als je nu éénmaal dat Monumentumweekend hebt beleeft dan zou het volgens hetgéén men verkondigd toch moeten effect hebben, helpen. Waarom zou je dan al inschrijven voor het volgend jaar? Hier voel ik toch enige tegenstrijdigheid. Ik heb mij ook de vraag gesteld : waarom is er zo een grote verscheidenheid aan sessies op de website te koop? Topverkoper : Carl Van De Velde is zelf topverkoper. Waarschijnlijk was hij ook topverkoper na 1 dag en heeft hij zich daarop geïnspireerd om een sessie Topverkoper te lanceren. Ik denk dat de persoon zelf niet ééns beseft hoe belachelijk dit toch wel in iemands oren moet klinken om de mensen te beloven dat ze topverkoper kunnen worden op 1 dag door ze TIPS mee te geven, maar we leven in een democratie dus iedereen is vrij te doen en laten wat hij wil maar is iedereen vrij om mensen iets wijs te maken? Blijkbaar wel. Misschien zou hier de fomule, géén topverkoper in 1 dag, geld terug niet misstaan. Zelfs de grootste topverkoper moet telkens weer rekening houden met economische ontwikkelingen, omstandigheden van buitenaf, het product zelf, de marketing rond een product enz.enz. dit is een studie, een proces, een jarenlange groei mee met uw product, en telkens weer van het begin met een eventueel nieuw product. Topverkoper in 1 dag? Volgens mij is dit géén gebeuren of process dat zich in 1 dag kan realiseren,ontwikkelen.Volgens de website kan je het worden in 1 dag terwijl je daar jarenlang moet aan bouwen en het procedé ontwikkelen, kennis vergaren, de omstandigheden mee in calculeren.Indien al die mensen die zulk een sessie van Topverkoper volgen, allemaal ook effectief topverkoper zijn na 1 dag, dan zitten we binnenkort in België met allemaal topverkopers en dan hebben we een probleem want dan zal onze economische groei een ongekende stijging kennen(maar stijgt onze koopkracht wel evenredig? als je iets verkoopt, moeten mensen wel de middelen hebben om het te kopen), Misschien is de achterliggende gedachte wel volgende : enerzijds sessies voor mensen die Topverkoper willen worden in 1 dag , anderzijds een rijkelijk gevulde agenda per jaar met shows voor lichtgelovigen die dan nefast erin geloven in wat ik verkondig en open ik zo de weg voor al die topverkopers die in 1 dag gebombardeerd zijn tot topverkoper en speel ik die dan de gegevens door van bedrijven of mensen die de andere shows gevolgd hebben, enkel die mensen zullen in staat zijn volgens mij om de Topverkopers die Carl Van De Velde heeft gevormd door zijn sessie in 1 dag , te herkennen en dat noemt men dan Netwerking.héél belangrijk : netwerken. Nooit iemand bij stil gestaan dat zulke sessies ook het omgekeerd effect kunnen hebben op mensen in labiele toestand? Voor zulke mensen zijn ze nog meer teleurstellend als het resultaat uitblijft, kan zelfs gevaarlijk zijn. Je verkeert in een groepseuforie gedurende 2 of 3 uur maar niets sluit uit dat het je juist een depressie kan bezorgen achteraf, wanneer blijkt dat het slechts een euforie was. Een tijdelijke boost. In die zin vind ik die sessies toch wel dubbel. Tussen de lijnen door meen ik voor mezelf een grote gelijkenis te hebben gezien tss wat er verkondigd wordt in die sessie en wat er geschreven staat in het boek the secret. Helaas dit werkt slechts voor een zéér kleine bevolking op deze aardbol, zeker niet en masse in groep. Daar zit de tegenstelling en tegenstrijdigheid in : je kan dit niet prediken in groep, het werkt misschien voor een héél klein déél van de mensen op deze aardbol en het is niet ééns bewezen.
    Dat je met een glimlach véél verder komt in het leven dan met een nors gezicht, dat weten we allemaal, we hoeven er enkel niet zoveel geld voor neer te tellen opdat iemand het nog ééns aan ons duidelijk maakt tegen betaling. Dat er hier mensen zijn die hier uit munt proberen te slaan om zichzelf te verrijken is compleet fout. Dit zouden we niet mogen toelaten. Help elkaar met een glimlach doe het uit uzelf en doe het voor niets . Dit kan perfect iederen van ons voor zich zelf concluderen, een goeroe hoeft daar niet aan te pas te komen.
    Met vriendelijke groeten,
    K.Vanderstraeten

  13. Typisch die sceptici: altijd zo ernstig. Waarom die aanhoudende kritiek op mensen die een positief verhaal brengen? Het leven is al moeilijk genoeg. De boog moet niet altijd gespannen staan. Als je er maar genoeg in gelooft, dan zal je het je lukken. Wie niet waagt, niet wint! Meer is beter! Verliezen is voor verliezers! Opgeven staat niet in het woordenboek van mijn leven! Deze nieuwe lente brengt ons een nieuw kwartaal! Sta op! Ga en vermenigvuldig uw winst en omzet! Menselijk kapitaal is ook kapitaal! We moeten doorzetten, want zo kan het niet verder!

    Dat snap ik niet: hoe kunnen die sceptici zulks positief gedachtegoed zomaar afbreken?
    Oh my Carl! Als ik hun argumenten lees, hoe cynisch! Inderdaad, een bittere en gefrustreerde groep, ze hebben hun naam van sceptici niet gestolen! Bovendien hebben ze geen gevoel voor humor. Njet! Dat komt door die kritische houding, hé.

    Als er iemand opstaat, someone who breaks the shackles of his mental ánd spiritual chains, en mensen wil helpen door een positieve, onkritische boodschap te brengen, dan sleuren die sceptici deze persoon door het slijk. De boodschap van Carl (go Carl!) heeft men duidelijk niet begrepen: deze negatieve gedachten blokkeren je, als persoon, en staan een winnende attitude in de weg! Kortom, kritiek is voor LOSERS en wij, wij hebben geen kritiek, want WIJ! ZIJN! WINNAARS!

    En de bewijzen? Die zijn er! Er wordt succes geboekt, en succes dat is een bewijs van WINNEN! Misschien helpt het om het eens luid te roepen: WINNEN! Komaan, nog eens! WINNEN! Ik hoor jullie niet! WINNEN! Ik hoor jullie nog steeds niet! WINNEN!
    Merk je hoe dat kan helpen, zo meegesleept worden door een enthousiaste massa? En, ziedaar, nog een bewijs: zoals succes is een enthousiaste massa ook een bewijs van WINNEN!

    Er zijn ontelbare voorbeelden en anekdotes van het bewijs. Ik kan het niet genoeg benadrukken: ON-TEL-BAAR!

    Toch beperk ik me tot slechts twee van deze voorbeelden. Ze spreken voor zich, én voor Carl (go Carl!). Hoewel Carl (go Carl!) te bescheiden is om dit toe te geven, heeft ook L’Oréal training gevolgd bij Carl (go Carl!). Die slogan van L’Oréal heeft Carl (go Carl!) en niemand minder dan Carl (go go Carl!) bedacht. Want, u bent het waard! Ziet u, wederom een bewijs: WINNAARS ZIJN WAARDIG!

    Het tweede voorbeeld is ongekend in schaal en magnitude. Recent nog boekte Carl (go Carl!) een immens succes met zijn training in een winnende attitude. U weet vast over wie ik het heb. Inderdaad, u raadde het al: Charlie Sheen!
    Charlie – I’m not bi-polar, I’m bi-WINNING! – Sheen. Deze positieve houding van Charlie, een houding die alleen winnaars en grote leiders kenmerkt, leverde hem in minder dan 24 uur tijd meer dan een miljoen followers op, op Twitter. Carl (oh Carl…) houdt het bescheiden op 240 followers.

    Daarop besloot Charlie met zijn eigen motivatietrainingen te beginnen, aan de hand van zelfgemaakte filmpjes op het internet. Charlie is hierin zeer eerlijk: hij noemt zichzelf geen coach, maar een warlock.
    ‘WINNING’ vraagt trouwens meer dan een attitude. Een bijzondere vloeistof met bijzondere eigenschappen is vereist. Men vindt deze vloeistof in de aders van tijgers, inderdaad, TIGERBLOOD! Dit is niet zonder risico! Het verteren van tijgerbloed is alleen mogelijk voor zij met een winnende attitude. Op hete kolen lopen… that’s so ’80s! Én voor LOSERS! Ben je een winnaar, dan drink je tijgerbloed!

    Maar Charlie gaat nog verder. Een goede coach is eerlijk over zijn bedoelingen, en deze maakt Charlie meteen duidelijk. In het filmpje ‘Introduction to WINNING!’ kiest Charlie voor een simpel t-shirt met dollarteken. Een echte winnaar heeft geen nood aan een stuck up driedelig pak, een echte winnaar leeft van zijn arrogantie en nonchalance en heeft genoeg aan een simpel t-shirt. Met dollarteken.

    Hier enkele links naar de filmpjes van Charlie:
    Charlie Sheen’s Winning Recipes: http://www.funnyordie.com/videos/bfb12aea47/charlie-sheen-s-winning-recipes
    Introduction to Winning!: http://www.youtube.com/watch?v=ygFsVep55is&feature=relmfu
    Bi-Winning: http://www.youtube.com/watch?v=h5aSa4tmVNM

    Afsluitend wou ik de sceptici enkele tips meegeven:
    1.Koop een driedelig pak. Dat oogt professioneel.
    2.Manchetknopen voor wie meer autoriteit wil uitstralen.
    3.Maak gebruik van de nieuwste technologieën: zonnebank dat is iets voor wannabe pro’s & ho’s. Spray-tan zorgt voor een jong, hip en actueel uiterlijk. Just like a celeb!
    4.Koop een I-phone. Het mag ook een Blackberry zijn, maar dan geen zwart exemplaar: too obvious…
    5.Gesticuleer! Een handenvrij microfoon is essentieel als coach. Een klassiek microfoon wordt enkel nog gebruikt door de born again predikant.
    6.Fake af en toe een binnenpretje als je een anekdote vertelt. Gotta keep’em curious!
    7.Vraag zelf nooit de aandacht, maar laat je steeds aankondigen.

    Eigenlijk zijn regelmatige bezoekjes aan de beautyfarm onontbeerlijk voor al wie geloofwaardig wil overkomen (als coach) in de bedrijfswereld. Een onberispelijk voorkomen, een leuke powerpointpresentatie en een luide, klare stem, that’s all you need! Allemaal samen? WINNING!

    Ten slotte, Carl (oh Carl…), zin voor ethiek? Met mijn Master in Moraalwetenschappen ben ik gerust over mijn zin voor ethiek. Een autoriteitsargument?! A Master in Ethics… Carl (oh Carl…), you may be a winner, but I’m an effing Jedi!

  14. Ik ben gister naar zijn gratis sessie geweest in Rotterdam. Ik moet zeggen het zit slim in elkaar. 1. Je meld je aan is gratis maar als je je niet voor een bepaalde tijd afmeld dan moet je €99 betalen. Dan de sessie. Het is een groot verkooppraatje voor zijn betaalde sessies en een soort hersenspoeling in 3 uur (sic). Hij mixt alle wetenschap op een hoop en laat je denken dat je als je zijn sessies volgt je een topondernemer wordt. Hij mixt de Secret, Andrew Cohen, RET (de vijf G’s maar dan ingevuld op zijn manier) etc aan gevuld met pochen met namen (Richard Branson etc..).
    Het viel mij inderdaad op dat hij niet de namen noemt van zijn succesvolle bedrijven, heel vreemd. Wat ook heel leuk is hij zegt topondernemers veranderen constant, maar hij Carl, doet al 10 jaar hetzelfde (hoezo veranderen…) Ach ik zie het als onzin maar als volwassen mensen hierin geloven en hun geld aan deze onzin willen uitgeven, be my guest. Mijn gratis advies aan alle wannabe topondernemers: geloof 100% in jezelf en geloof 100% dat de wereld zit te wachten op jouw product/concept/visie en misschien als je dit laat volgen door acties wordt je succesvol. Maar realiseer u dat 1 succesverhaal, 10.000 mislukkingen heeft voortgebracht.

  15. De Nederlanders hebben meer geluk, die kunnen gratis participeren! Maar ja gratis nonsens blijft ook nonsens. Ja, dit noemen ze dan doorbreken in Nederland.
    Wat er voor mij echt over is: je kind van 9 filmpjes laten opnemen en op Youtube zetten en dan vooral duidelijk op de achtergrond een boek van jezelf plaatsen, zodat iedereen nog eens die foto kan zien, weer reclame voor jezelf. Waar ligt de grens? Ethisch verantwoord? Don’t think so! En aan de andere kant foto’s van de ‘Fire walk’ ingekaderd om zeker niets verloren te laten gaan.
    Ze kan toch in het voorprogramma van de vele liveshow die Carl opvoert per jaar: drummen, gitaar spelen, koken, zingen, onnozel doen… ze wil zooooo graag ontdekt worden, de mensen krijgen ook nog eens haar telefoonnummer op Youtube.
    Eergisteren stond er zelfs een filmpje op, samen met een vriendje eventjes belachelijk doen over een Tzunami, waar is in godsnaam de ethiek, de opvoeding? Te druk bezig met uzelf zeker?

  16. Lotto spelen is een belasting op domheid. Naar zo’n seminarie gaan is ook zoiets. Alles maar dan ook ALLES wat daar verteld wordt (en nog véél meer!) kan je ook lezen in boeken die 20 Euro kosten. Als mensen dan liever 2000 Euro geven om hetzelfde verhaal op een seminarie te horen, tja, dan betalen zij dus die belasting! Zoek op Amazon of dergelijke websites en koop en lees boeken en u komt veel verder en vooral: veel goedkoper!

  17. volledig mee ééns, maar ook het luxe-leven van die man sponsoren, waarom zou U dat doen? alles is een samenraapsel van inderdaad verschillende boeken en ook altijd maar verwijzen naar bekende , rijke mensen die het gemaakt hebben dat kan toch iedereen, nogmaals die man bewijst niets, maar dan ook echt niets ! zoveel seminars die zogezegd zijn doorgegaan en achteraf blijkt dat die niet ééns hebben plaatsgevonden : PUUR BEDROG noem ik dit
    laat U niet beetnemen , help hier niet aan mee aub ! en ja koop jezelf één van die boeken dan kan je ze nog doorgeven aan familie of vrienden ! dit is pure geldklopperij voor een hele berg onzin
    K.V.

  18. Een klein rekensommetje…

    Op een communicatie training komt typisch 50 a 80 man (weet ik van een verkoper). A rato van 1000 eur pp excl. BTW (heb ik nog van de vorige website). Dus laten we ‘t even houden op 50.000 eur omzet voor die ene dag. Dat is wat ze noemen ‘rap en gemakkelijk geld verdienen’ want uiteindelijk is het inderdaad niet meer dan een presentatie geven + bezigheidstherapie. Zaal + catering is perfect uit te besteden, zelfs sound and light is perfect uit te besteden. Dus minimalistische kosten. Ik schat hoop en al 100 a 150 eur per man. Schiet over: een 850 eur per man voor Carl Van De Velde. Dus zo’n sessie geeft brutto tussen de 42500 en 68000 eur omzet. Het enige wat je nodig hebt is wat voetvolk om klanten te rondselen. Btw, dat voetvolk moet ook nog leren om a) een kaartje te hebben want ik heb geen contactgegevens en b) om je eigen producten voor te leggen en te duiden en c) een linkje naar de website is echt geen overtuigende folder.

    Enfin tot zo ver de theorie want er wordt nogal graag gegoocheld met kortingen en ‘gratis’ seminaries. Verder kan je op de Trends Top 100.000 zien dat dit bedrijf op plaats 186 in de sector zit. Het bedrijf een CVBA is (opgestart is op 01/06/2006). Dus bijna niks qua inzicht van buitenaf.

    Al bij al vond ik het een leuk praatje maar ik ben niks wijzer geworden van wat ze te bieden hebben. Ik kreeg enkel iets voorgeschoteld wat ik zelf naar gevraagd heb. Detail: dit heb ik bewust op voorhand beslist om bij een vraag naar wat ik zoek maar 1 ding te ‘geven’ om te zien in welke mate er besproken ging worden wat er eventueel aan te bieden valt. Qua verkoopspraatje was dat voor mij echt wel enorm amateuristisch en zelf ben ik niet eens een verkoper of iemand die met marketing bezig is.

    En verder stel ik me de vraag hoe je in godsnaam een deftige cursus communicatie kunt geven op 1 dag door 1 persoon aan 50 a 80 man…

  19. was er dit weekend, in opdracht.
    Binnekort meer nieuws hierover later dit jaar….dan komt de aap uit de mouw….hou uw tv-scherm in de gaten in het najaar…

    Enkel naievelingen trappen in die bullshit.

  20. volgens mij is het niet altijd wat het lijkt, het is weer zo een slimme verkooptruck, dat momentum weekend bijvoorbeeld : wie weet het, misschien zijn er maar 25 inschrijvingen in realiteit en is de rest allemaal genodigden? dit kan ook een truck zijn : doen alsof je volle zalen trekt en een hoop vrienden en familie in het publiek zetten, heb ik er ook al tussengezien, familie, zo krijg je ook een zaal vol want als we even doorrekenen en we bekijken de cijfers van dat bedrijf en we tellen al die zogezegd duizenden mensen op op jaarbasis die naar al die so-called trainingen komen dan moet men aan véél meer omzet komen dan aan de gepubliceerde omzet, dan klopt dit verhaal ook niet. Daar wordt ook echt mee geknoeid. Tel maar op al die so-called motivatietrainingen. die georganiseerd zijn in Jan, Feb, Maart, nu in April……
    naar mijn mening is het 1 grote truckendoos en worden de mensen op allerlei manieren beetgenomen. Er zitten dikwijkls in die volle zalen gewoon nog mensen om de boel op te vullen zodat het lijkt dat al die trainingen erg in trek zijn en telkens weer zogezegd snel zijn uitverkocht. Appearances are deceiving ! Niet in trappen aub. Het is een ordinaire verkooptruck. Ga binnenkort een opleiding volgen in Nederland dat georganiseerd is door een deftig bedrijf en vooral INHOUDVOL IS, ze maken er ni zoveel tralala rond maar daar ben je tenminste zeker dat je zal buitengaan met een héél pakket aan kennis en realiteitszin en is ook in verhouding helemaal niet duur. Kennis overdragen hoeft niet duur te zijn, het zijn alleen hebzuchtige mensen die er zoveel geld voor vragen.

  21. Ik wilde gewoon eventjes zeggen dat u de familie Van de Velde niet goed kent: het zijn allemaal mensen die hunkeren naar showbizz, naar in het middelpunt staan overal en te allen tijde.
    Ze zetten filmpjes op youtube van hun dochter die niet eens 10 jaar is en dit allemaal in de hoop dat ze een ster wordt. Volgens mij krijgt Carl Van De Velde niet genoeg aandacht thuis en wil hij voortdurend de beste zijn, overal van Nr 1 zijn(maar helaas is hij het niet) en altijd maar in de spotlights staan. Men merkt gewoon dat die drang enorm is.
    NR 1 worden zal nooit lukken( de concurrentie van echte, geleerde vakmensen is te groot voor die mana), dus dan verklaard hij zichzelf maar NR 1 van alles.
    Ook wil hij zijn naam altijd koppelen aan echt bekende mensen om zo toch een springplank te vinden naar succes.
    Iemand is succesvol wanneer mensen deze persoon echt goed vinden en uniek vinden, iemand is niet succesvol wanneer hij zichzelf bombardeert tot NR 1 op alle vlakken, dit heeft helaas niets met succes te maken. Dit is inderdaad zelfverklaring tot…….

    Succesvolle mensen roepen zichzelf niet uit tot de beste, de populairste, de meest gevraagde op alle URL-links, neen succesvolle mensen zijn sereen, eenvoudig, verstandig en vooral niet opschepperig. Zij hebben het niet nodig om zo op te scheppen. Ze zijn al succesvol.
    Zij zijn zichzelf, ze spelen geen rol en pretenderen niet van succesvol te zijn.
    Daar is het verschil met Carl Van de Velde!

  22. Vanavond naar een mini-seminar van Carl geweest, georganiseerd door een softwarebedrijf. Wat Carl brengt is opgewarmde kost met een glad sausje erover.

  23. zij die denken zoals dachten en doen zoals ze deden zullen vervolgens zinloze dingen op het internet zetten en krijgen wat ze kregen.

  24. Op Twitter verwijzing van Carl Van de Velde naar 11-jarige breekt door als modeontwerpster! Bingo: dat weerspiegelt inderdaad wat er onlangs door verschillenden is geschreven: 1)altijd maar verwijzen naar anderen(dat stond gewoon in het Nieuwsblad) stel dat wij nu allemaal beginnen te verwijzen naar wat er allemaal in de krant verschijnt? Reproductie! Dit is toch echt inspiratieloos hé! :2) past perfect in het plan voor Luna, ze is nog maar 9 maar als ze heel hard gepusht wordt langs alle kanten dan kan ze misschien nog voor haar 11e ontdekt worden. Showbizztime! Carl voor u is het wat te laat hé, te laat begonnen vrees ik !
    Of staat er misschien op uw website binnenkort: Carl breekt door op 11-jarige leeftijd als motivatiecoach als sinds hij in de wieg lag bestudeerde hij het menselijk brein?

    Boyski Beernaerts kent die familie precies door en door!
    Pittig detail: maar dan moeten die filmpjes weer terug op Youtube hé want die waren ineens plots verdwenen!
    6 complimenten aan mensen in uw omgeving? Zal nog wel lukken maar 6 complimenten aan strangers, vandaag? Ja, begrijpen doe ik die onzin toch niet helemaal op twitter, is dit ook klantenbinding?
    Dat is voor zeer intellectuele mensen weggelegd vrees ik (uit welk boek komt dit nu weer? )
    Waar blijft je die “ONZIN ” toch vandaan halen?
    alé up naar het volgende…….ben benieuwd. Nu iets dat we begrijpen graag, misschien, heel misschien worden we nog fan van U!

  25. Een seminar topverkoper in 1 avond meegedaan.
    Nu lees ik hier wat er allemaal geschreven wordt.
    Ben eens gaan kijken op Twitter: inderdaad dat is echt ondermaats voor iemand waar je zogezegd zoveel goede en bruikbare tips en raad van krijgt tijdens de seminars.
    Wat ik echter niet goed begrijp, zoveel mensen gecoacht en toch zoveel moeite doen op alle mogelijke manieren om in de picture te staan, al die filmpjes en al die persoonlijke toespraken op internet en het komt steeds weer terug : ‘opgelet, wees er snel bij want de Carl Van de Velde seminars zijn steeds snel volgeboekt’ ! Begint het succes te tanen? Is de ster aan het uitdoven misschien?
    Man, als je zo succesvol bent als je claimt, dan is het toch zeer ongebruikelijk dat je je op deze manier zo uitslooft! Dat is zeker geen kwalitatief beter leven hebben, dan zijn de doorsnee mensen nog veel gelukkiger. Wie zou er nu willen tekenen voor zo een leven?
    Al die seminars? zoveel seminars? Altijd weg van thuis? Altijd laat thuis? Dat kan toch geen kwalitatief beter leven zijn? Dat is pas erg, zo succesvol en zo hard moeten werken. Dat is in tegenstrijd met wat je claimt! Waar zit die kwaliteit dan? Bedoel je met een Porsche rondrijden misschien?
    Ben ook van mening : elke mens is anders, elk product is anders, elk bedrijf is anders, overal ligt de focus anders, de omstandigheden, de perspectieven, de doelen…. men kan dit niet veralgemenen
    Mensen: wil je eens goed lachen en dan buitengaan met het idee: ‘ja maar dit wist ik al’, ga dan naar een seminar van Carl Van de Velde, het kan op zijn hoogst ontspannend werken, verstand op nul en maar meedoen met de massa maar: wil u echt iets bijleren? Zoek u dan een professioneel trainingsbureau met professionals om u te laten begeleiden in uw zaak. Er zijn er echt genoeg. Het is niet omdat die mensen zichzelf niet op deze manier willen profileren via internet dat ze niet bestaan.
    De seminars van Carl Van de Velde zijn naar mijn mening zeer oppervlakkig, helemaal niet diepgaand (ja kan ook niet anders, in 1 dag topverkoper? ), en zeer veralgemenend.
    Gewoon te vergelijken met een slechte B-film.
    Iedereen die eens rustig de tijd zou nemen en alles zou lezen wat hij schrijft zal zien dat die man vol tegenstrijdigheden zit. Dan al die opsommingen in welke magazines en kranten hij heeft gestaan: inderdaad gewoon mediageil. Dat interview op de radio : analyseer het eens : wat heeft hij nu gezegd? 3 x niks gewoon een hoop gezever. Wanneer komt dat boek nu van speechen zoals Obama uit? Is volgens mij plagiaat, kan niet anders.
    Ben alvast benieuwd naar de Tv-uitzending in het najaar.
    Marc.V

  26. Beste Carl en labiele medewerkers,

    Jullie verkopen het grootste pakje bullshit in dit land. ikzelf werk al jaren in de media en ken heel wat managers en CEO’s. iedere zelfrespecterende manager krijgt de slappe lach over jullie instituut of weet niet eens wie jullie zijn. waarmee ik ook wil zeggen dat jullie verkoopspraatje volledig uit leugens bestaat! mensen die op jullie seminarie komen zijn ofwel labiele mensen die nood hebben aan een guru maar dan kan je net zo goed in een sekte gaan. ofwel mensen die eens goed willen lachen. iedere topmanager waar jullie over spreken of succesvolle zakenman heeft zo’n cursus absoluut niet nodig en staat er al. Ik hoop dat hier snel wettelijk op gereageerd zal worden, jullie zetten goedgelovige en zwakke mensen in de zak.. en de enige die hun zakken vullen zijn jullie zelf.

Reageer

Deel deze pagina

Zoek op de website

Nieuwsbrief

Schrijf u hier in op onze nieuwsbrief. Nooit commercieel, maar altijd informatief!

Evidence Based Partners (klik door)

ad ad ad ad ad ad ad ad ad ad ad